SLIMME OPLOSSINGEN
Onder het avondeten vertelde mijn vrouw over een vraagstuk
op haar werk.
‘Hebben jullie de analytische competenties om voorspellende
inzichten uit data te halen?’, vroeg ik haar.
‘Wat bedoel je?’, vroeg G.
‘Zijn jullie in staat te transformeren naar een organisatie
die actief waarde haalt uit informatie en op basis daarvan slimme beslissingen
neemt?’, vroeg ik verder.
Haar gezicht betrok nu.
‘En kunnen jullie dan vanuit het samenspel van mensen,
processen en technologie geavanceerde analysetechnieken toepassen, die
bijdragen aan waardenbesparingen én creatie?’
‘Wat is er met jou aan de hand?’
‘Ik citeer uit een reclame die ik net op de radio hoorde’.
Ik was aan het koken. Dan luister ik meestal naar het Radio
1 Journaal. Ik had me net afgevraagd of een lijk van tien jaar oud nog geur zou
afgeven, toen in het reclameblok een zelfverzekerde mannenstem verkondigde hoe
de experts van Cap Gemini bijdragen aan waardenbesparingen én creatie. ‘Kijk hoe
wij dit waarmaken op capgemini.nl’, gevolgd door de afsluiter: ‘Cap Gemini,
people matter, results count’. Ter herinnering: Cap Gemini is het ICT-bedrijf
dat een jaar geleden zo’n 350 medewerkers ontsloeg en aan de oudere medewerkers
vroeg om vrijwillig 10% salaris in te leveren. Waarschijnlijk wordt dit bedoeld
met slimme oplossingen.
Ook Athlon
Carlease en andere dienstverleners adverteren met slimme keuzes. Detacheringsbureau
Yacht heeft alweer een nieuwe term geïntroduceerd: wendbaarheid. Terwijl ik in
de keuken mijn best doe op een champignonsaus, begint er op de radio een stel
te bekvechten. De man introduceert een probleem, waarop de vrouw als een
kapotte grammofoonplaat blijft roepen: ‘je moet schakelen! Je moet schakelen!’
Ach, reclames inspreken is ook maar een baantje.
Op televisie bestaan de reclameboodschappen nog wel eens uit
grappige filmpjes. Daar kan je op stemmen als je ze leuk vindt. Radioreclame is
niet leuk. De reclame is teveel afhankelijk van de tekst. Daarom hoor je
regelmatig Groningse of Haagse accenten. Sommige stemmen hoor je in diverse
reclames, zoals die kolossale mannenstem die uitroept: ‘Zuid-Limburg! Je zal er
maar wonen!’.
Mijn sympathie gaat uit naar de Stichting Wakker Dier. Die
hebben de term ‘plofkip’ uitgevonden. Een woord dat alles zegt. Een slimme reclame
mag je wel zeggen.
De feestmaand december is in aantocht. We kunnen ons daarom weer
verheugen op de spotjes voor goede doelen. Al een paar jaar lang worden we in
die maand dagelijks veelvuldig geteisterd door de reclame van de stichting MS
Research. Bekende nederlanders van onbesproken gedrag roepen op om het werk van
de stichting financieel te ondersteunen. Vanwege de moeilijke combinatie van
s’en en r’en in de naam hebben ze daartoe vooral nieuwslezers ingeschakeld,
zoals Gijs Wanders, Maartje van Wegen en Rob Trip.
Uit narrigheid heb ik een keer een mail naar de stichting
gestuurd. Dat ik het doel van de fondsenwerving nobel vind, maar dat geen haar
op mijn hoofd erover piekert om maar één cent te doneren aan een club die
zoveel van zijn verzamelde geld weer aan radioreclames uitgeeft. Ik kreeg een
keurig antwoord terug over het belang van het werk en over de goedkeuring van
de accountant.
Waarschijnlijk hebben ze een duurbetaalde expert van Cap
Gemini in huis gehad om te adviseren over waardencreatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten