OUDEREN RIJDEN
STEEDS VAKER DOOR ROOD
Forse toename
ongevallen
Hilversum
– Oudere voetgangers en fietsers negeren steeds vaker rode verkeerslichten. Het aantal ongelukken
vanwege het niet stoppen voor een rood licht is de afgelopen drie jaar
gestegen met 90%. Dit blijkt uit cijfers van Veilig Verkeer Nederland.
|
Dit is een verzonnen krantenbericht, maar als mijn indrukken
niet bedriegen, kunnen we een dergelijk bericht de komende jaren verwachten.
Door rood licht gaan komt al jaren op grote schaal onder
fietsers en voetgangers voor. Waarom wachten als er geen verkeer komt? Bovendien
hebben we een hekel aan regels die anderen ons opleggen. We kunnen zelf wel
bepalen of we veilig voor onszelf en voor anderen kunnen oversteken.
De gezagsgetrouwe ouderen, voor de oorlog geboren, waren tot
nu toe een uitzondering. Zij bleven keurig wachten op het groene licht. Nu ook de naoorlogse generatie, gewend aan autonomie
en eigen keuzes, oud wordt, zullen ook ouderen steeds vaker rode stoplichten
negeren, met alle risico’s van dien. Want ouderen horen niet alleen slechter,
zij zien slechter en hun reactievermogen is een stuk minder dan van de jonge
student, die – ‘foutje, sorry!’ – op zijn omafiets behendig met een boogje een
andere fietser ontwijkt. En dan heb ik het nog maar even niet over de
electrisch voortgedreven fietser die in hoge snelheid even niet oplet of over
de scootmobielrijders, die overal doorheendenderen omdat anderen maar rekening
met hun handicap moeten houden.
Een paar jaar geleden al zag ik kardinaal Simonis in Utrecht
op de hoek van de Maliebaan en de Nachtegaalstraat over een zebrapad fietsen en
daarbij een rood voetgangerslicht negeren. Meer dan alle bovenvermelde
voorbeelden heeft dat mijn ogen geopend. Hier is een niet meer te stuiten trend
ingezet met gevaarlijke kanten.
Ooit werd ik na het rijden door een rood licht aangehouden
door een agent van de motorbrigade. Het was een frisse maandagmorgen. De agent
gespte het riempje van zijn helm los, als om zich een wat vriendelijker
uiterlijk te geven, maar hij hield de helm op. Hij wreef zijn gehandschoende
handen. Het was zo’n ochtend waarop de adem zichtbaar de mond verlaat. Ik kon
niet ontkennen dat ik tegen de verkeersregels gezondigd had. De motoragent was
echter in een milde stemming. Hij vertelde dat men besloten had om niet meteen
tot bekeuring over te gaan, maar om eerst een motiverend praatje te houden. Ik
ontspande direct en wachtte vol goede moed zijn motiverend praatje af. Dat
bleek wat anders van inhoud dan de motiverende gespreksvoering die ik vanuit de
hulpverlening ken. Eigenlijk was het gewoon een ouderwetse preek. De kern van
zijn betoog was, dat ik als volwassene een verantwoordelijkheid draag naar ‘de
jeugd’. En dat de jeugd mijn slechte voorbeeld zou volgen. Ik bracht ertegenin,
dat ik het lang had volgehouden om te wachten voor rood, maar dat er meermalen
jongere fietsers achter tegen mijn spatbord gebotst waren omdat ze niet
verwachten dat er ook maar iemand blijft staan voor het verkeerslicht. Dit
sloeg even een bresje in zijn praatje. Hij bleef echter zijn best doen. Het
kwam mij voor dat het besluit tot het houden van het motiverende praatje nog
vrij vers was.
Hoe kunnen we bevorderen, dat weggebruikers het rode
stoplicht respecteren?
De beste maatregel lijkt mij dat het aantal verkeerslichten
met tenminste 50% verminderd wordt. Dat zal
de eigen verantwoordelijkheid en oplettendheid van eenieder aanzienlijk
verhogen. Op kruispunten met veel verkeer kunnen verkeersregelaars uitkomst
bieden, zoals recente ervaringen in het Utrechtse stationsgebied laten zien.
Voor ouderen kan overwogen worden om het SH plaatje voor
SlechtHorenden weer verplicht te stellen (deze plaatjes zijn voor € 7,62 te
koop bij de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden).
Veilig Verkeer Nederland overweegt een harde
voorlichtingscampagne (‘door rood rijden kan dodelijk zijn’ met
afschrikwekkende foto’s). Zolang die campagne er nog niet is, wil ik mijn
verantwoordelijkheid als blogschrijver nemen. Vandaar dit motiverende praatje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten