MUZIEK MAAKT MENSEN
BLIJ
In het noorden van de Italiaanse Alpen op een beboste
helling boven het Val Antigorio ligt het gehucht Maglioggio. Vijfentwintig
grijze huizen zijn het, veel meer kan het niet zijn. Voor een deel zijn ze onbewoond
en vervallen. Bloembakken onder de ramen
geven aan of een huis bewoond is. Smalle paadjes van gras en keien kronkelen
tussen de dichtopeenstaande huizen door. Boven in het dorpje staat het kerkje
van San Antonio, gebouwd in 1642. De wit-roze verf van de gevel bladdert. In de
felle zon schieten hagedissen schichtig over het pleisterwerk.
Binnen staan aan beide zijden van het middenpad zeven
kerkbankjes voor 3 à 4 personen. Waar de zonnestralen binnendringen zie je de spinnenwebben
onder de banken hangen. Links achterin hangt het dikke koord voor het luiden
van de klok.
In het midden boven het altaar, omgeven door witte
barokengeltjes, staat het beeld van de heilige Antonius. Hij heeft een staf in
de ene en een gebedenboek in de andere hand. Met de kap van zijn bruine pij
over zijn hoofd kijkt hij deemoedig door het getraliede raam naar buiten. Aan
zijn voeten op het altaar staan zilverkleurige kandelaren om en om met plastic
bloemen waarvan de kleuren verbleekt zijn.
Eeuwenlang hebben hier boeren en vakwerkers op de knieën,
het hoofd gebogen en de ogen toegeknepen, vergeving gevraagd voor hun zonden en
gebeden om genezing en geluk.
Op deze plek zongen negen Nederlandse zestigers vorige week liederen
uit de Venetiaanse Barok, van Monteverdi tot Caldara en Vivaldi, muziek die
even oud is als het kerkje. Het hele dorp was er voor uitgelopen, de bankjes
zaten vol. Voor de openstaande buitendeur stonden nog enkele toehoorders.
Meer dan anderhalf uur zongen we, begeleid door Roberto op
de piano, solo aria’s, duetten, terzetten en koorstukken. We hadden er een week
lang hard op geoefend en barokke versieringen toegevoegd. Het Italiaans moest
perfect zijn, het barokritme hoorbaar en de emotie voelbaar.
Alle zangers zaten links en rechts van het altaar,
samengedrukt in een hoekje op een veel te laag hard houten bankje. Daar
wachtten we met kloppend hart onze beurt af. Tijdens het optreden ontstond de
bekende vorm van bewustzijnsvernauwing. Er dringt weinig door, de tijd gaat
snel en na afloop weet je eigenlijk niet meer wat je nu precies gedaan hebt.
De toehoorders luisterden aandachtig en beloonden elk
optreden met een warm Italiaans applaus.
Na afloop dronken bewoners en zangers met elkaar een glas.
De volle maan, die op deze avond dicht bij de aarde stond, rees in het oosten boven
de donkere bergrand uit.
We waren gelukkig.
De volgende avond herhaalden we het programma in de kerk van
Mozzio aan de overkant van het dal.
Don Davide, de priester die meer dan twintig kerken onder
zijn hoede heeft, had zich een warm voorstander betoond. ‘Muziek maakt mensen
blij en ik heb God beloofd, dat ik mensen blij zal maken’, zo had hij verkondigd.
Don Davide heeft duizenden volgers op Facebook, dus zijn boodschap moet zich
sneller over het dal hebben verspreid dan het gebeier van de vele kerkklokken
op het hele en halve uur.
De San Giacomo in Mozzio is een stuk groter. We moesten
derhalve nog beter artikuleren en onze gezongen boodschap naar de achterzijde
van de kerk richten, zo ongeveer naar de plek waar je tegen betaling een
kaarsje kunt opsteken en waar Mariabeeldjes staan die kunnen oplichten in het
donker.
Het werd wederom een mooie, gevoelige avond. Na afloop werd
gezegd, dat er mannen onder de toehoorders waren die hun tranen de vrije loop
hadden gelaten. Don Davide, op de eerste rij, klapte het hardste en het langste
van allemaal. Hij was het ook die, zijn belofte indachtig, om een toegift vroeg.
Daarna overhandigde de gemeentesecretaris als blijk van
waardering van de gemeenschap een immens grote mand met vleeswaren aan de Maestro di Musica. Een groot assortiment
van worsten, ham en andere vleeswaren uit de streek, van rund, varken, hert en ezel, fraai gerangschikt en verpakt in de
rieten mand. Aan alles was gedacht. Slechts één detail was over het hoofd
gezien. De maestro is al jaren vegetariër.
Postscriptum.
Meer informatie over deze zangweek is te vinden op: http://www.belcantoindebergen.nl/belcanto/baroccoveneziano.html
Er zijn plannen om dit programma in de eerste maanden van
2016 naar Nederland te halen. De onovertroffen pianista zal hiertoe worden
ingevlogen. Houd de concertagenda in de gaten. Of laat het me weten als je een
uitnodiging wilt ontvangen.
dag arnold,
BeantwoordenVerwijderentoen ik je stukje las was ik weer in italië. fijn!
diet