HET NIEUWE FIETSEN
Utrecht wil het autoverkeer in de binnenstad terugdringen en
het fietsen bevorderen.
Fietsen is immers schoon en gezond. Vanuit de meeste wijken
fiets je binnen het kwartier naar het centrum. Een fiets is niet alleen een
makkelijk en goedkoop vervoermiddel. Je kunt ook je conditie trainen op de
fiets. Je kunt kinderen in laadbakjes naar school brengen en je spullen verhuizen
met een bakfiets. En wie wil er nu niet gezellig bier drinken op de fiets?
Het stimuleren van het gebruik van de fiets lukt in Utrecht
aardig goed. Wat heet. Tussen 7.00 uur en 19.00 uur rijden meer dan 100.000
fietsers door de binnenstad. 37.000 Mensen fietsen per dag over het Vredenburg.
Ik weet niet of we er blij mee moeten zijn, maar de drie drukst bereden
fietspaden van het land liggen in de stad Utrecht.
Utrecht wil, aldus het gemeentelijk actieplan Utrecht fietst, een stad zijn met een
comfortabel en uitgebreid fietsnetwerk, waar iedereen veilig kan fietsen. Bij
de inrichting van de openbare ruimte krijgt de fiets voorrang.
Jaren geleden al werd geëxperimenteerd met een straat, waar
auto’s en bussen achter de fietsen moesten aansluiten. Het bleek geen succes,
de tijd was er nog niet rijp voor. Nu wordt een proef gedaan met een groene
golf voor fietsers door middel van ledlampjes in het fietspad.
Utrecht streeft erna om wereldfietsstad
te worden. Als je er al jaren niet
in slaagt om het fijnstofgehalte in de lucht binnen de normen te houden, dan
kan je inderdaad maar beter andere doelen stellen.
Het succes van het fiets kent zijn schaduwzijden.
Tijdens de spits ontstaan op de hoofdroutes files van
fietsers. Veel fietsers vertonen anarchistisch gedrag. Wij fietsers zijn gewend
onze eigen regels te volgen. We rijden tegen de rijrichting in, fietsen door
rood, telefoneren op de fiets of voegen zonder uit te kijken vanaf de stoep in.
Zo ontstaan chaotische verkeerssituaties. Het aantal verkeersongevallen daalt,
maar het aantal ongelukken waarbij een fiets betrokken is stijgt. Aanrijdingen
van twee fietsen nemen toe. Onlangs is in Utrecht een bejaarde fietser na zo’n
aanrijding overleden.
Het grootste probleem is echter de parkeeroverlast. Waar je
ook kijkt, zie je massa’s geparkeerde fietsen. Zeker rond het station is de
openbare ruimte één grote stapeling van fietsen. En wil je je fiets daar neerzetten,
dan is er nergens een plekje te vinden. Je vraagt je af waar al die fietsen
vandaan komen.
Er wordt wat afgeteld in dit land, dus heeft ook iemand
geturfd, dat op drukke plekken in de binnenstad 70% van de fietsen de hele dag
niet van zijn plaats komt. Sommige fietsen komen maandenlang niet van hun plek.
Die worden weesfietsen genoemd.
De gemeente doet er alles aan om de problemen aan te pakken.
Er zijn meer dan 6000 fietsparkeerplekken bij het station.
Volgend jaar komen er nog 3500 bij en in 2018 wordt een fietsenstalling met een
capaciteit van 12.500 plekken geopend. Inderdaad, de grootste fietsenstalling
ter wereld.
In de binnenstad beheert U-stal in opdracht van de gemeente een
groot aantal bewaakte fietsenstallingen. In de bewaakte fietsenstallingen kan
je de eerste dag gratis parkeren. Echt gratis kan het natuurlijk niet zijn. Er
is altijd iemand die betaalt.
Er zijn daarnaast Pop Up Parkings in het leven geroepen. Dit
zijn mobiele stallingen die op piekmomenten kunnen worden ingezet.
Vier maal per jaar worden de weesfietsen geruimd. Dan moeten
er dus functionarissen zijn, die fietsen beoordelen en als wees aanduiden. Daarvoor
moet je wel eelt op je ziel hebben.
Daarnaast heeft de gemeente fietscoaches aangesteld. Zij
moeten op plaatsen, waar fietsen en brommers vaak verkeerd geparkeerd worden,
de burger verwijzen naar de dichtstbijzijnde parkeerplek. In zorg en welzijn is
de mantra dat ieder zijn eigen problemen moet oplossen. Voor het parkeren van
de fiets wordt hulp gefinancierd.
Wij fietsers zijn gewend om onze fiets te parkeren voor de
deur waar we moeten zijn. Daar moet verandering in komen, vindt de gemeente. We
moeten toe naar een combinatie van fietsen èn lopen. Je parkeert je fiets in de
binnenstad op een fietsparkeerplek. Daarna loop je het laatste stuk naar je
bestemming. Daar kan ik me goed in vinden.
Het Nieuwe Fietsen, laten we het zo maar noemen.
De gemeente Utrecht ontmoedigt op verwerpelijke wijze het fietsen in de stad. Het zijn lang niet alleen weesfietsen die worden weggehaald. De groei van het fietsverkeer is groot. De gemeente heeft dit niet bij kunnen benen door voldoende fietsparkeerplekken te scheppen. Dat is tot daar aan toe, maar tegelijk vinden dagelijks razzia's plaats om zogenaamd verkeerd geparkeerde fietsen te verwijderen. Dagelijks kun je rondom het station en in de binnenstad aanschouwen dat fietsen die even buiten de getrokken lijnen staan worden losgeknipt, opgeladen en afgevoerd. Deze strafexpedities helpen uiteraard niets. Er zijn immers te weinig stallingsplekken. De volgende dag staan op de gisteren geschoonde plekken weer volop fietsen 'fout' geparkeerd. Het is zelfs voorgekomen dat iemand zijn fiets niet meer voor zijn huis mocht parkeren. Dit heeft niets te maken met overlast voor anderen. Het is een belachelijke poging van domme beheersing van een probleem door aan de verkeerde met stoere maatregelen te nemen. Het is fietsertje pesten en verantwoordelijk hiervoor is groen links in het college. Reden voor mij om nooit meer in Utrecht groen links te stemmen. Voor straf. Michel
BeantwoordenVerwijderen