BEELDEN UIT MIJN KINDERJAREN
Mijn jeugd is niet alleen vastgelegd op talrijke
gekartelde zwart-wit kiekjes, die met fotodriehoekjes zorgvuldig in
albums zijn geplakt. Mijn vader heeft ook filmopnamen gemaakt. Hij was op zijn
werk lid van een fotoclub en kon zo wel eens een filmcamera lenen.
Tussen 1955 en 1960 heeft hij ons gefilmd tijdens het
plukken van bessen, klimmend in bomen, voetballend op straat met neven en
nichten (zonder dat er ook maar één auto langskwam), op het klimrek voor de
kleuterschool, fietsend onder de poort van de Hamtoren in Vleuten.
Aanvankelijk zijn het zwart-wit opnamen, later kwam er kleur
bij. Het is op de beelden altijd mooi weer. Iedereen loopt in zijn zondagse
pak. Alsof het vroeger immer knus, gezellig en feestelijk was.
Op een zonnige verjaardag met veel familie maakte mijn vader
opnamen in de tuin. Hij had bedacht dat het goed zou zijn als alle gasten één
voor één de voordeur uit zouden wandelen. Iedereen zou dan ontspannen en
natuurlijk in beeld komen.
Voor alle ooms en tantes, die nog niet eens gewend waren aan
het poseren voor een fototoestel, bleek dit stukje lopen echter een enorme opgave.
We zien aarzelende tantes in de deuropening verschijnen (‘mag ik al
doorlopen?’) en omes die in straf marstempo, de armen stijf langs het lichaam
gehouden, de tuin in marcheren. Allen komen op geheel onnatuurlijke wijze, het
oog strak op de camera gericht, het huis
uitgelopen, in een onzekere parade alsof de hele wereld toekijkt. Onderwijl
schieten de kinderen uitgelaten hollend door het beeld.
Na een aantal jaren filmen werden alle opnames aan elkaar
geplakt en beschikte mijn vader over een film van 15 minuten; een kwartier gezellige
familiebijeenkomsten en kinderspelletjes in fraai buitenweer.
Vanaf dat moment werd er om de paar jaar bij ons thuis een
filmavond gehouden.
In de voorkamer gingen dan de tafels en stoelen aan de kant.
Voor de schuifdeuren werd het grootste witte laken uit de linnenkast opgehangen,
met de strijkvouwen er nog in. Aan de andere zijde van de kamer werd de Naumann
trapnaaimachine een halve slag gedraaid, onder het Heilig Hartbeeld vandaan,
zodat daarop de geleende filmprojector geplaatst kon worden. Mijn vader schoof
een stapel DE-landenboeken onder de projector om de filmbeelden op de goede
hoogte op het doek te projecteren.
Mijn moeder vulde de koektrommel bij en vervolgens vulde de
kamer zich met familieleden uit het dorp. Als de koffie gedronken was en mijn
vader met de nodige moeite de projector aan de praat had gekregen, wat ook
nadat hij het apparaat al verschillende keren had geleend een probleem bleef,
kon dan eindelijk het sein gegeven worden om het licht van de grote lamp, in
het midden van de kamer, uit te doen. De projector begon snel ratelend zijn
omwentelingen te maken, een schel wit licht viel de donkere kamer binnen en wij
zagen onszelf in levende lijve op het laken voorbij schieten.
Na een paar vertoningen zat de lol vooral in de voorspelbaarheid.
Nog voordat ome Theo bij de tuinscene in de deuropening verscheen riep er dan
iemand: ‘Let op, daar komt ome Theo
weer’ en vervolgens lagen we plat van het lachen om zijn krampachtige loop. Bij
de scene van het ballen op straat kwam altijd maar weer Arie Hardijzer langsfietsen.
We kenden de man niet, maar hij werd door de filmavonden een vertrouwde gast.
Door een onbedoelde fout ergens in het productieproces was
er één gedeelte, dat in uiterste vertraging werd weergegeven. In dezelfde tijd dat
Sport in Beeld de doelpunten bij het voetbal in slow motion ging herhalen, zagen
we mijn broer tergend langzaam door de lucht zweven om telkens precies op het
goede moment de bal te vangen.
Aan het einde was er nog iets waar we altijd begerig naar
uitkeken.
De film werd dan weer op de oorspronkelijke spoel
teruggespoeld. Daarbij zagen we alle beelden in omgekeerde volgorde versneld
terug: nichten die in hoog tempo achteruit fietsten, ome Theo die stram
achteruit het huis in liep.
Als de projector aan het einde door het losse stukje
celluloid een snel slippend geluid maakte en mijn vader haastig op zoek ging
naar hoe hij het apparaat weer kon stoppen, wisten we dat het vrolijk avondje
weer voorbij was.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten