VERANTWOORDELIJKHEID
OVERDRAGEN
Om de verantwoordelijkheidszin te bevorderen, kan je als ouder je kind stimuleren, uitdagen, de positieve kanten laten zien, goed gedrag belonen. Je kunt een appèl doen op het verstand (‘bij meer rechten horen ook meer plichten’ of ‘we moeten allemaal ons steentje bijdragen’). Je kunt op het gemoed spelen (‘je bent toch een volwassen vent’ of ‘als je erbij wilt horen, moet je ook je handen laten wapperen’). Ik heb het vinden van de juiste stimulans altijd ervaren als een van de grote uitdagingen van het opvoeden.
Overheden staan feitelijk voor dezelfde taak. Zij willen dat
burgers minder bij hen aankloppen en meer voor zichzelf gaan zorgen. Dat wij
zelf onze ouders verzorgen als die hulp nodig hebben. Of dat wij zelf een
buurthuis runnen of ons eigen straatje schoonvegen. Net als kinderen nemen burgers
die verantwoordelijkheid niet uit zichzelf over. Die moeten daartoe uitgedaagd
of gestimuleerd worden. Bij hoger opgeleiden lukt dat nog wel eens, maar bij de
kwetsbare groepen in de samenleving is dit een moeilijke opgave.
Dit proces speelt in veel landen, maar er zijn, volgens de
wetenschappers Imrat Verhoeven en Evelien Tonkens[1]
grote verschillen in aanpak tussen de engelse overheid en de nederlandse
overheid. In Engeland wordt een positief toekomstbeeld geschetst en worden
burgers uitgedaagd om vooral de positieve kanten van de gemeenschapszin te
ontdekken. In Nederland wordt het individu ‘op een norse wijze’ aangesproken op zijn plichten als burger. Je
behoort voor je medeburger te zorgen en als je dat niet doet, dan mag je je
schuldig voelen. Het ‘come on, love’
tegenover de opgeheven vinger van de dominee. De voorkeur lijkt mij duidelijk.
Maar geeft de verantwoordelijkheidsdrager zelf het goede voorbeeld?
In ondernemingen spelen soortgelijke ontwikkelingen.
Leidinggevenden willen graag een ‘aanspreekcultuur’ bevorderen. Dat betekent,
dat de medewerkers zich meer verantwoordelijk voelen voor de resultaten van de
onderneming en dat medewerkers en leidinggevenden elkaar daarop aanspreken. Medewerkers doen niet vanzelf wat de
organisatie wil. Zouden ze dit wel doen, dan waren er geen managers nodig. Teammanagers
lopen achter medewerkers aan om te zorgen dat de productie gehaald wordt. Dat kan leiden tot een vervelende
sfeer. Medewerkers voelen zich als kinderen behandeld en managers willen niet
alleen maar controleur en boeman zijn.
Het zou derhalve mooi zijn als medewerkers zelf meer
verantwoordelijkheid nemen voor de te behalen resultaten. Op zich is dit een
streven, waar beide partijen voordeel uit kunnen halen. Een voorwaarde is dan
dat er in onderling overleg afspraken worden vastgelegd over haalbare
resultaten en dat de medewerker vervolgens de vrijheid wordt gegund op welke
wijze hij deze resultaten wil behalen. Een tweede voorwaarde is, dat het management zelf het goede voorbeeld geeft, d.w.z. dat het transparant is over de eigen doelstellingen en zich daaraan houdt. Als dit laatste ontbreekt is de missie tot mislukken gedoemd. Immers, wat zouden kinderen er van vinden als zij 2 x per week de boodschappen moeten doen, 4 x de vaat en 1 x de strijk, terwijl pappa en mamma gewoon maar doen wat hun goed lijkt, de ene keer dit, de andere keer dat?
Verantwoordelijkheid overdragen, het gaat niet vanzelf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten